Tuesday 22 May 2012

Sabar itu indah..

Assalammualiakum...

sabar itu indah...namun apa erti sabar yang sebenarnya dalam kehidupan kita??
sejauh mana kita sebagai hamba allah mempunyai sifat sabar yang tinggi dalam menghadapi segala dugaan dan cabaran yang mendatang??

hari niehh just nak kongsi sedikit ilmu yang lyza taw uhh...kebanyakkan dari internet lah..
erti sabar itu...perlukan hati dan jiwa yang kental untuk menghadapi segala ujian. Kadang-kadang ianya menyakitkan hati dan boley menyebabkan kita jadi marah..sabar jugak akan membuatkan kita bahagia bila semua yang kita perjuangkan mencapai hasilnya..

sabar adalah cermin keperibadian seseorang..ianya melambangkan kekuatan jiwa menempuh semua masalah yang kita hadapi.. Hanya dengan bersabarlah kita boley menempuhi semua kejayaan..

Di dalam al-quran allah telah menyebut sifat sabar..apabila kita bercakap mengenai sifat sabar..ertinya kita menyentuh soal keimanan..firman allah s.w.t yang bermaksud : 'Dan orang bersabar dalam musibah,penderitaan dan peperangan,mereka itulah orang yang benar imanya dan mereka itulah orang yang bertaqwa.' ( surah al-baqarah 2:177 )

"Dalam hidup ini jangan terlalu banyak perhitungan dan kikit terhadap apa yang kita miliki sehingga menjadi insan yang tercela dan dijauhkan dari rahmat allah swt..

sama-samalah kita memperbaiki diri kita untuk jadi yang lebih baik..pesanan  niehh buat suma dan untuk diri lyza jugak..insyaallah...dengan sabar..allah pasty makbulkan permintaan kita..amin.. :)




No comments:

Post a Comment

dah baca jangan lupa komen ea..satu pon jadilah.. :)